Categorieën

Incassotransacties storneren

Je hebt een incassobestand gegeneerd in AllSolutions en aangeboden aan de bank. De bank heeft de incasso’s uitgevoerd.

Na enige tijd blijkt dat er een aantal incasso-transacties niet uitgevoerd konden worden, omdat bijvoorbeeld het bankrekeningnummer niet correct was. Hieronder wordt uitgelegd hoe je deze incasso-transacties (die als betaling zijn geregistreerd bij de betreffende openstaande posten) kunt terugdraaien.

  • Voor iedere post waarvan de transactie niet is gelukt, zal de laatste betaling teruggedraaid moeten worden (storneren). Dit doe je in de functie Algemeen Boekingsprogramma (MALGBK). Belangrijk is dat de stornering wordt geregistreerd onder hetzelfde dagboek als waaronder de incassobatch is verwerkt.
  • Nadat het boekstuk is aangemaakt, ga je via de shortcut Debiteuren naar de Openstaande Posten Debiteuren. Hier zoek je de post op die je wilt storneren. Let op: In het overzicht van de openstaande posten worden in eerste instantie alleen de posten getoond met status ‘Openstaand’. Pas hier dus eerst het filter zo aan, dat ook de al betaalde posten worden getoond.
  • Selecteer de te storneren post(en) en klik vervolgens op de shortcut Storneren. Hierdoor wordt de laatste betaling van de geselecteerde post(en) terug gedraaid.

Het resultaat is dat de openstaande posten weer de status ‘Openstaand’ krijgen en je deze dus weer opnieuw ter incasso kunt aanbieden. Uiteraard is het aan te raden eerst de oorzaak van de stornering te corrigeren (bijvoorbeeld door het juiste IBAN in te vullen bij de debiteur).