In AllSolutions is het al langer mogelijk om documenten elektronisch ter ondertekening aan te bieden aan klanten of (interne) medewerkers, vanuit AllSolutions zelf of via een koppeling met het digitaal ondertekensysteem Ondertekenen.nl.
Vanaf deze versie is het ondertekenen van documenten ook mogelijk via Docusign. Dit is een erkende leverancier voor het verzorgen van een elektronische handtekening. Met deze dienst is het mogelijk alle soorten documenten en formulieren digitaal en rechtsgeldig te laten ondertekenen.
Hoe werkt het?
Het document maak je op de gebruikelijke manier en je bewaart deze (automatisch) in het documentenarchief in AllSolutions. Met de actie Document laten tekenen via digitaal ondertekensysteem kun je het document ter ondertekening aanbieden aan de gewenste persoon. Hierbij wordt het originele document omgezet naar een nieuw document in pdf-formaat.
De ondertekenaar wordt via e-mail erop geattendeerd dat er een document klaar staat om getekend te worden. In het e-mailbericht is een link opgenomen naar de beveiligde omgeving van Docusign, waarmee de ontvanger snel en gemakkelijk naar het te tekenen document wordt geleid. En direct het document elektronisch kan ondertekenen.
Audit trail
Zodra de ondertekenaar het document heeft getekend, ontvang je een bevestiging per e-mail met het getekende document in de bijlage. En ook de ondertekenaar ontvangt een kopie van het getekende document en een transactiebon als bewijs dat hij het document succesvol digitaal heeft ondertekend. De digitale handtekening is in de vorm van een ‘timestamp’ in het document opgenomen. Dit tijdstempel laat onder andere het e-mailadres van de ondertekenaar en de datum en het tijdstip van ondertekening zien.
In de browser met Documenten kun je via de shortcut Statusverloop digitaal ondertekensysteem zien of de ontvanger de e-mail met het te tekenen document heeft geopend en/of daadwerkelijk heeft ondertekend. De actuele status is ook zichtbaar in het overzicht van het document zelf. Wanneer een document eventueel is geweigerd wordt in het document ook de reden van weigering getoond.
Lees hier meer over het ondertekenen van documenten via Docusign.
Koppeling activeren?
Wanneer je gebruik wilt maken van de nieuwe onderteken-optie ga je allereerst een overeenkomst aan met Docusign. (Aan het gebruik van Docusign zijn kosten verbonden.) Met de accountgegevens die je vanuit Docusign ontvangt, kunnen wij de koppeling in AllSolutions activeren. Neem hiervoor contact op met jouw accountmanager bij AllSolutions.