Via de release notes blijf je op de hoogte van de uitbreidingen, verbeteringen en nieuwe functionaliteiten die aan AllSolutions en QX zijn toegevoegd.
Zijn er nieuwe features toegevoegd die alleen voor QX van toepassing zijn, dan wordt dit specifiek in de titel van het onderwerp aangegeven met alleen in QX. Deze functionaliteit is dus niet beschikbaar in de ‘reguliere’ AllSolutions omgevingen. Wanneer je naar QX bent overgestapt kun je over de nieuwe functionaliteit beschikken.
Onderwerpen waarbij dit niet staat aangegeven, zijn zowel in AllSolutions als het nieuwe QX beschikbaar.
Zijn functies aanzienlijk aangepast en/of uitgebreid? Dan geven we dit specifiek aan. In dat geval adviseren we je om tijdens de upgrade alle instellingen, weergaven en autorisaties van de bijbehorende functies goed te controleren en eventueel aan te passen.
Zijn er in je omgeving een of meerdere koppelingen via de REST API actief? Dan vind je in de automatische e-mail de je voor de upgrade ontvangt, een overzicht van de programma’s waarin een aanpassing is doorgevoerd. Zo kun je tijdens de acceptatiecheck de werking van de REST API op deze functies controleren en – waar nodig – aanpassen.
Na de upgrade kun je met de functie Genereren Controlebestand Instellingen (PCHKIN) een tekstbestand genereren waarin onjuiste weergaven en configuraties zijn opgenomen. We raden je aan om dit bij elke upgrade te genereren en de in het bestand gesignaleerde weergaven/instellingen eventueel te corrigeren.
Op de klantendag van 12 september jl. is QX geïntroduceerd, een nieuw platform gericht op de toekomst. Binnen QX kunnen gebruikers op basis van hun rol in de organisatie effectiever werken, doordat alleen die functionaliteit wordt geboden die voor deze rol nodig is. En deze functionaliteit is ook gemakkelijk te gebruiken op een mobile device.
Daarnaast is QX voorzien van een datawarehouse waarin door de klant zelf kan worden aangegeven welke data hierin terecht moet komen. Via een BI tool (lees: Power BI, Qlik, Looker studio of een andere standaard tooling) kan deze data vervolgens worden gelezen. Zo kunnen gemakkelijk rapportages worden gemaakt die ook dagelijks weer worden bijgewerkt en/of ververst.
En ook op het gebied van koppelingen is QX gericht op de toekomst. Het integratie platform dat in QX is meegenomen vereenvoudigd op intelligente wijze de integratie tussen QX en ander pakketten. Kortom:
QX = Intelligent, wij maken slim gebruik van de laatste technieken,
QX = Dynamisch, ons platform beweegt mee in de steeds sneller veranderende wereld en
QX = Eenvoudig, in alles wat wij doen zetten we de gebruiker centraal
Vanaf deze versie wordt in de releases ook functionaliteit voor QX meegenomen. Dit wordt in de artikelen in de release notes aangegeven met (QX). Deze functionaliteit is dus niet beschikbaar in de ‘reguliere’ AllSolutions omgevingen. Wanneer je naar QX bent overgestapt kun je over de nieuwe functionaliteit beschikken.
Rollen ‘urenschrijver’ en ‘sales-/accountmanager’ beschikbaar (alleen in QX)
Binnen QX kunnen gebruikers op basis van hun rol in de organisatie effectiever werken, doordat alleen die functionaliteit wordt geboden die voor deze rol nodig is. En deze functionaliteit is ook gemakkelijk te gebruiken op een mobile device.
Vanaf deze versie kunnen gebruikers die alleen uren schrijven, en declaraties en verlofaanvragen indienen, dit snel en gemakkelijk doen via een vereenvoudigd scherm.
Daarnaast kunnen sales-/accountmanagers o.a. gebruik maken van een 360-graden klantview op hun mobiel. En snel en gemakkelijk een bezoekrapport inspreken, waarbij deze automatisch wordt omgezet naar tekst.
Basis
Een veiliger omgeving met reCAPTCHA v3
AllSolutions hecht veel waarde aan een veilige en betrouwbare verwerking van de informatie in je omgeving. Daarom wordt vanaf deze versie reCAPTCHA v3 ondersteund. Deze verificatietool maakt het detecteren en afwenden van potentiële aanvallen van je omgeving mogelijk.
Gebruikers die via het inlogscherm of via single sign-on inloggen, zullen hier geen hinder van ondervinden. En ook de REST API calls die op een omgeving worden gedaan, worden hier niet door geraakt.
Als reCAPTCHA signaleert dat er via een inlogscherm een afwijkende inlogpoging wordt gedaan, komt er een lege pagina met de melding ‘Deze actie is niet toegestaan’. In dat geval wordt er 10 seconden gewacht om een eventuele aanval te vertragen. Zo kunnen aanvallen op een omgeving in een vroeg stadium gedetecteerd en onderschept worden.
Aan het gebruik van reCAPTCHA zijn kosten verbonden. Daarom kan deze functionaliteit alleen door AllSolutions worden geactiveerd. Neem contact op met jouw accountmanager als je hiervan gebruik wilt maken.
Zodra reCAPTCHA in een omgeving actief is, is dit zichtbaar aan de reCAPTCHA badge rechts onderin het inlogscherm en de publieke webformulieren.
Vrij veld van type ‘URL’ vergroot
In diverse browsers is het mogelijk om eigen velden in het scherm toe te voegen. Deze ‘vrije’ velden definieer je met de functie Velden (MVVVLD). Met de actie Vrije velden (in het onderdeel Applicatiebeheer aan de rechterkant) voeg je deze daarna toe aan het formulier.
In deze versie is het vrije veld van het type ‘URL’ vergroot van 200 naar 300 posities. De in dit veld vastgelegde URL werkt als hyperlink en is dus gelijk klikbaar vanuit het overzicht waarin deze is opgenomen. Op deze manier kunnen gebruikers een webpagina direct gemakkelijk openen.
Nieuwe weergave toegevoegd voor ‘Instellingen’ → shortcut ‘Velden’
Met de actie Instellingen in het onderdeel Applicatiebeheer is het mogelijk om onder andere filterinstellingen van een browser aan te passen of eigen filters toe te voegen. Daarnaast heb je via de functie Instellingen (MCONFG) inzicht in alle instellingen die zijn vastgelegd in je omgeving.
Bij muteerfuncties kun je via de shortcut Velden inzoomen op de instellingen die op de bijbehorende velden zijn vastgelegd.In deze versie is onder deze shortcut een weergave op Veld toegevoegd. Zo kun je voortaan ook gemakkelijk een instelling via de veldnaam opzoeken.
Configuraties
Filter op ‘Alleen algemene sites’ toegevoegd
In de functie Sites (MSITES) is een filter op Alleen algemene sites toegevoegd. Deze is zichtbaar als je in je omgeving met algemene sites werkt. Zo kun je voortaan gemakkelijk op deze subset filteren.
In de functie Configuraties (MCONFI) is de shortcut Tellerstanden aanwezig. Bij gebruik van de module Verhuur kunnen via deze shortcut de tellerstanden van een machine aangemaakt, gewijzigd en ingezien worden. Daarnaast zijn hier ook de tellerstanden te vinden, die vanuit andere functies worden aangemaakt. Bijvoorbeeld vanuit de Orders (MORDER) via het aanmaken van een materieelverhuurorder, vanuit Werkorders (MWORDE) en bij het afleveren van transportenheen en terug.
In deze versie is de registratie van de tellerstanden uitgebreid met de volgende informatie:
Gebruiker die het aanmaken of wijzigen heeft gedaan (hu60.wijz-gebr)
Datum van aanmaken/wijzigen (hu60.wijz-dat)
Oorsprong van aanmaken/wijziging: (hu60.cd-oorsprong -> H=Handmatig, W=Vanuit werkorder, O=vanuit Order, TB=vanuit afmelden transport brengen, TH=vanuit afmelden transport ophalen)
Oorsprongnummer: het werkordernummer, ordernummer of transportbonnummer (hu60.oorsprongnr).
Met deze informatie is het verloop van de tellerbestanden beter te herleiden.
Bij de upgrade worden de velden automatisch aan de standaard weergaveset toegevoegd. Heb je een eigen weergaveset op de browser met Tellerstanden aangemaakt? Dan kun je de nieuwe velden na de upgrade zelf aan de gewenste weergave(n) toevoegen.
Extra velden beschikbaar voor ‘Versturen Aankondigingsmail Onderhoud/Keuring’
Met de functie Versturen Aankondigingsmail Onderhoud/Keuring (VMAANK) kun je je klanten snel en gemakkelijk via e-mail attent maken op het geplande onderhoud of de keuringen voor de machines die zij in gebruik hebben.
Via de Instellingen op het formulier kun je de velden voor de verzending van de e-mail default met de benodigde informatie en teksten laten vullen. Hierbij kun je gebruik maken van een aantal velden die bij het verzenden door het systeem automatisch worden gevuld. In deze versie zijn de volgende velden hieraan toegevoegd:
<Merkcode>: de merkcode van de configuratie
<Merkomschrijving>: de omschrijving van het merk
<Type>: het type van de configuratie
<Typeomschrijving>: de omschrijving van het type
Document Management
Nieuw! Documenten rechtstreeks bewerken via OneDrive (alleen in QX)
Afgelopen jaar heeft Microsoft een aanpassing gedaan, waardoor het rechtstreeks bewerken van documenten vanuit AllSolutions niet meer mogelijk was. Vanaf deze versie is er een nieuwe manier beschikbaar om documenten rechtstreeks te bewerken via Microsoft OneDrive in combinatie met Office365.
Om deze optie mogelijk te maken zijn er allereerst een aantal stappen die binnen Microsoft uitgevoerd moeten worden. In het kort bestaat dit uit het aanmaken van AllSolutions als ‘app’ op het Microsoft platform, het toekennen van de bijbehorende rechten en het overnemen van de gegenereerde informatie in AllSolutions. Voor dit laatste is in de Parameters AllSolutions (MZZPAR) het onderdeel OneDrive toegevoegd waarin de instellingen voor de koppeling worden vastgelegd (alleen in te vullen door een AllSolutions-medewerker).
Zodra de koppeling met OneDrive is geactiveerd, komt bij de Gebruikers (MGEBRU) het veld OneDrive gebruikersnaam naar voren (in het onderdeel Document Management). Hierin leg je de gebruikersnaam van het MS Office-account vast, waarmee deze in OneDrive inlogt.
Hierna kan de gebruiker via de actie Document lezen het document weer direct lezen vanuit AllSolutions. En met de actie Document bewerken het document rechtstreeks bewerken. De eerste keer dat je dit doet, ontvang je een melding waarbij je gevraagd wordt om pop-ups toe te staan. Hierna wordt het document geopend in OneDrive en wordt er een exemplaar van het document gekopieerd naar de OneDrive-cloud van de gebruiker.
Met de actie Document lezen kom je in de preview-modus van OneDrive waarbij je niet kunt bewerken.
Met de actie Documentbewerken kom je in OneDrive waarbij je het document online kunt bewerken.
Met de actie Documentgenereren kun je ervoor kiezen om het document direct te bewerken. Hierbij kom je dan ook in OneDrive waarbij je het document online kunt bewerken.
Bij documenten met een uitgebreide opmaak kun je in OneDrive via de optie Bewerken kiezen voor Openen in desktop-versie. (De eerste keer dat je dit doet, volgt er mogelijk een pop-up waarin je meldingen moet toestaan.) Hierna kun je gebruik maken van de uitgebreide opties die Microsoft Word biedt. (Het document blijft hierbij in de OneDrive-cloud staan en wordt niet naar je lokale schijf gekopieerd.)
Tijdens het bewerken worden alle wijzigingen direct online in OneDrive opgeslagen.
Wanneer je klaar bent met bewerken kun je het document sluiten.
Daarna kun je bij het documentrecord in je omgeving met de actie Document(en) vrijgeven het document vanuit OneDrive weer terug laten plaatsen in AllSolutions.
Aan het gebruik van deze optie zijn kosten verbonden. Wil je van deze mogelijkheid gebruik gaan maken? Neem dan contact op met je accountmanager.
Goed om te weten: Bovenstaande is alleen mogelijk voor het genereren, lezen en bewerken van Documenten. Voor het lezen en aanpassen van Sjablonen (MSJABL), AUTO-sjablonen (MFORMA), Briefformulieren (MFORMB), E-mailformulieren (MFORMM) etc. blijf je dus gebruik maken van het downloaden, lokaal aanpassen en terug uploaden in AllSolutions. Zodra je bent overgestapt naar het bewerken van documenten via OneDrive is het daarom handig om in de Parameters AllSolutions (MZZPAR) het veld Microsoft documenten rechtstreeks bewerken te deactiveren (in het onderdeel Documentenarchief).
Nieuw! QR-code als betaallink in (concept)facturen en aanmaningen opnemen
Het systeem biedt al langere tijd de mogelijkheid om elektronische facturen, webwinkel-bestellingen en cursussen online te betalen. De betalingen worden afgehandeld door ICEPAY of Pay.nl, twee Payment Service Providers die online betalingen verzorgen voor derden.
Vanaf deze versie is het mogelijk om de betaallink als QR-code in de (concept)facturen en aanmaningen op te nemen. Zo kan een factuur snel en gemakkelijk online betaald worden. Dit kun je instellen door de code <AISqrcode> op te nemen in de AUTO-sjablonen (MFORMA). Op het gegenereerde factuur- of aanmaningsdocument wordt dan automatisch een QR-code ingevoegd:
Vervallen van ‘transportbedragen’ in factuursjablonen
Op de meeste AUTO-sjablonen voor facturen is een onderdeel voor transport van de bedragen naar de volgende pagina opgenomen. Dit komt geheel te vervallen en vanaf deze versie zal dit onderdeel ook niet meer op de facturen worden afgedrukt. De codes die in de AUTO-sjablonen (MFORMA) voor de transportbedragen zijn opgenomen, kun je na de upgrade uit de factuursjablonen verwijderen. Dit hoeft niet direct gedaan te worden; dit kan ook als je op een later moment een factuursjabloon gaat aanpassen.
Nieuw! Snel en gemakkelijk AUTO-sjablonen controleren
Vanaf deze versie kun je snel en gemakkelijk het format van je AUTO-sjablonen vanuit je eigen omgeving controleren. Dit is niet alleen handig bij het toevoegen van nieuwe sjablonen, maar ook bij het wijzigen van bestaande sjablonen. Hiervoor is in de functie AUTO-sjablonen (MFORMA) de actie Sjablo(o)n(en) testen toegevoegd. Wanneer je een sjabloon selecteert en deze actie gebruikt, opent een vervolgscherm:
In dit scherm wordt ook getoond hoeveel AUTO-sjablonen er totaal in je omgeving aanwezig zijn. Deze kun je ook allemaal snel en gemakkelijk testen in een keer testen door het veld Test beschikbare sjablonen aan te vinken. Daarnaast kun je aangeven naar welk e-mailadres je de output gemaild wilt hebben.
In de ontvangen mail wordt per sjabloon een overzicht gegeven van de eventueel gevonden afwijkingen:
We raden je aan om na de upgrade alle in je omgeving aanwezige AUTO-sjablonen eenmalig te controleren en – indien nodig – te corrigeren op de geconstateerde afwijkingen.
Financieel
Veld ‘Omschrijving’ van kostendrager vergroot
In de functie Kostendragers (MKSTDR) is het veld Omschrijving (gb08.oms) vergroot van 30 naar 80 posities. Dit is eveneens aangepast op alle locaties in het systeem waar dit veld wordt gebruikt.
Veld ‘Grootboekrekeningnummer’ en ‘Omschrijving’ vergroot
In de functie Grootboekrekeningen (MRKSCH) is het veld grootboekrekeningnummer (gb01.gbnr) vergroot van 8 naar 10 posities. Daarnaast is het veld Omschrijving (gb01.oms) vergroot van 30 naar 80 posities. Dit is eveneens aangepast op alle locaties in het systeem waar beide velden worden gebruikt.
Bepaling bankrekening crediteur voor betaling verbeterd (bij import inkoopfacturen)
In de functie Geïmporteerde Inkoopfacturen (MSCINK) kun je de gescande inkoopfacturen raadplegen en inboeken in de financiële administratie. Als bij de import een UBL-bestand is gedetecteerd, worden een aantal gegevens van de factuur automatisch in AllSolutions overgenomen.
Vanaf deze versie wordt hierbij de bankrekening/IBAN van de crediteur automatisch overgenomen en gebruikt voor de betaling van die specifieke inkoopfactuur. Dit betekent dat bij het inboeken van een geïmporteerde inkoopfactuur de factuur niet meer automatisch aan de standaardrekening van de crediteur (MKRDST) wordt gekoppeld. Dit geldt zowel voor het handmatig inboeken, als het automatisch inboeken van de inkoopfacturen met de functie Verwerken Geïmporteerde Inkoopfacturen (VSCINK).
Bestelaanvragen/Inkoop: Prikbord bij ‘Prestatieverklaringen’ toegevoegd (alleen in QX)
Via het prikbord kun je op een snelle en gemakkelijke manier kennis delen. Het prikbord wordt helemaal onderaan het overzicht van een functie of pagina getoond. Op deze manier kun je discussies direct bij de relevante functie of pagina voeren en volgen.
Vanaf deze versie kun je het prikbord ook bij de Prestatieverklaringen (MPRVKL) gebruiken.
Nieuw! Rente van financiering meenemen in de afschrijving van Vaste Activa
Voor het investeren in nieuwe activa wordt soms een lening gebruikt. Vanaf deze versie is het mogelijk om de voor de financiering betaalde rente ook jaarlijks toe te kennen aan de investering en zo mee te nemen in de doorboeking naar de juiste kostenplaats.
Hiervoor is er bij de Vast actiefdelen (MVADLN) een nieuwe afschrijfmethode Aanschafwaarde met rente toegevoegd. Met deze methode kun je bij de periodieke afschrijving ook de betaalde rente aan die periode toerekenen. De berekening van de rente vindt plaats op basis van de boekwaarde aan het begin van dat boekjaar.
Hoeveel rente van toepassing is, kun je vastleggen bij de Vaste activagroepen (MVAKGR) via de nieuwe shortcut Rentepercentages per jaar. Hier geef je per jaar het bijbehorende rentepercentage op. Tussentijds kun je bij de vaste activagroepen de percentages eventueel ook aanpassen.
Met de nieuwe actie Afschrijvings- en rentepercentages bijwerken kun je de aangepaste gegevens vervolgens in een keer bijwerken bij alle vast actiefdelen die aan de vaste activagroep zijn gekoppeld. Dit kan eventueel ook voor meerdere groepen tegelijk met de nieuwe verwerkingsfunctie Bijwerken Rentepercentage Activadelen (VVADLN).
Als bij de Vast actiefdelen (MVADLN) voor de afschrijfmethode Aanschafwaarde met rente is gekozen, kun je met het veld Rentebepaling aangeven of je de rente Automatisch uit de activagroep wilt laten bepalen of handmatig wilt ingeven.
Tussentijds bedrag afschrijving aanpassen en/of extra afschrijving doen
Vanaf deze versie is het mogelijk om tussentijds het afschrijvingsbedrag te wijzigen of (periodiek) een extra afschrijving te doen. Dit geeft je de flexibiliteit om naar keuze extra kosten te nemen in een bepaalde periode. Bijvoorbeeld als de fiscus de wettelijke afschrijvingstermijn wijzigt. Of als een actief bijvoorbeeld volgend jaar buiten gebruik wordt gesteld en het bedrag dat je voor de verkoop daarvan ontvangt, lager is dan het restbedrag. Dan kun je er voor kiezen om nog dit jaar de extra afschrijvingskosten te nemen.
Hiervoor ga je vanuit het Vast actiefdeel (MVAKTI) via de shortcut naar de Afschrijvingstabel. Hier kun je via de nieuwe actie Wijzigen rente/aflossingsbedragen het afschrijvingsbedrag wijzigen. Daarbij kun je tegelijkertijd de periode aangeven waarvoor de wijziging geldt. Na het opslaan van de gegevens wordt het aangepaste bedrag in de afschrijvingskolom getoond. Eventueel kun je via de actie Bedragen gewijzigd terugdraaien een wijziging ook weer ongedaan maken. De gewijzigde afschrijvingsbedragen worden bij het verwerken van de afschrijvingen automatisch opgepakt.
Goed om te weten: Je kunt het afschrijvingsbedrag alleen aanpassen voor termijnen die nog niet zijn verwerkt. Deze status is daarom nu ook opgenomen in de weergave van de afschrijvingstabel. Daarnaast is ook een kolom toegevoegd waarin wordt aangegeven dat Bedragen zijngewijzigd.
HRM
Werktijden nieuwe medewerkers versneld vastleggen
Bij het invoeren van een nieuwe medewerker in de functie Medewerkers (MPERSO) kun je vastleggen hoeveel uur een medewerker in de even en oneven weken werkt. Bijvoorbeeld voor parttimers die niet elke week dezelfde werktijden hebben.
In deze versie is in het invoerformulier het veld Gegevens kopiëren naar even weken toegevoegd. Zo kun je ook versneld de werktijden invoeren van nieuwe medewerkers die elke week dezelfde werkdagen hebben en niet volgens een 2-wekelijkse cyclus werken.
Berekening verlof op basis van aard dienstverband
In AllSolutions kun je de normjaartaakgegevens en verlofbudgetten van Medewerkers (MPERSO) automatisch laten synchroniseren. Deze synchronisatie activeer je bij de Planningsjaren (MPLNJR). Wanneer dit is geactiveerd, worden de verlofbudgetten vanuit het formulier met normjaartaakgegevens beheerd.
Vanaf deze versie is in de functie Planningsjaren (MPLNJR) het veld Normjaartaak o.b.v. aard dienstverband toegevoegd. Met dit veld geef je aan of voor het berekenen van de normjaartaak rekening moet worden gehouden met het aard dienstverband van de medewerker. Als je dit veld aanvinkt, dan wordt vakantie- en feestdagenverlof alleen opgebouwd als de medewerker een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd heeft. Een stagiaire heeft dan geen opbouw van vakantie- of feestdagenverlof.
Verlofaanvraag gemakkelijker invoeren
In de functie Verlofaanvragen (MVRLAV) is het aanvragen van het verlof gemakkelijker gemaakt. Voorheen kon je hier gebruik maken van een drietal aanmaakopties of aanmaakacties.
In deze versie zijn deze opties verwijderd. Met een klik op de plus-knop kun je voortaan direct een verlofaanvraag aanmaken.
In het invoerscherm kun je met het nieuwe veld Tijdsduur aangeven voor welke periode je verlof wilt aanvragen. Op basis van de gekozen tijdsduur worden voortaan alleen de velden getoond die hiervoor van toepassing zijn.
Logistiek
Nieuw! Snel en gemakkelijk vanuit orders e-mails versturen
Vanaf deze versie is het mogelijk om vanuit de orders snel en gemakkelijk rechtstreeks een mail te versturen. Dit is bijvoorbeeld handig voor planners die willen mailen dat een order gereed is om op te halen.
Hiervoor is in de functie Orders (MORDER) de actie E-mail versturen toegevoegd. Met een klik op deze actie opent een invulformulier waarin je de geadresseerde, de afzender, het onderwerp en de body-tekst van de e-mail kunt opgeven.
Voor de body-tekst kun je eventueel via de i-knop ook een standaard tekst selecteren. Deze kun je invoeren in de functie Standaardteksten (MABTXT).
Bij het opslaan wordt de e-mail naar de geadresseerde verstuurd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het standaard e-mailsjabloon van de omgeving, zoals dit in de functie E-mailsjablonen (MMAILS) is ingericht. Vanuit de order kun je via de nieuwe shortcut Verzonden e-mails de verstuurde berichten terugvinden.
Extra kleursignalering toegevoegd in ‘Planning Configuraties Materieelverhuur’
In de functie Informatie Planning Configuraties Materieelverhuur (ICNFMV) zijn extra signaleringen toegevoegd voor:
Huurstop: Wanneer een machine in verhuur is (kleur roze), dan kan het zijn dat er in die periode een of meer huurstopdagen zijn ingevoerd. Dit wordt met een bruine kleur aangegeven.
Planregel (zonder werkorder): Een machine kan gepland staan op een werkorder (kleur = rood). Maar er kan ook een planregel voor die machine aanwezig zijn, die nog niet is omgezet naar een werkorder. Die dag wordt dan met een donkerrode kleur aangegeven.
Uitbreiding registratie tellerstanden
Ook in de functies Registreren Tellerstanden Lease-configuraties (MTELST) en het Overzicht Tellerstanden Lease-configuraties (PTELST) is de registratie van de tellerstanden uitgebreid met de volgende informatie:
Gebruiker die het aanmaken of wijzigen heeft gedaan (hu60.wijz-gebr)
Datum van aanmaken/wijzigen (hu60.wijz-dat)
Oorsprong van aanmaken/wijziging: (hu60.cd-oorsprong -> H=Handmatig, W=Vanuit werkorder, O=vanuit Order, TB=vanuit afmelden transport brengen, TH=vanuit afmelden transport ophalen)
Oorsprongnummer: het werkordernummer, ordernummer of transportbonnummer (hu60.oorsprongnr).
Bij de upgrade worden de velden automatisch aan de standaard weergaveset en het overzicht toegevoegd. Heb je een eigen weergaveset in de functie Registreren Tellerstanden Lease-configuraties (MTELST) aangemaakt? Dan kun je de nieuwe velden na de upgrde zelf aan de gewenste weergave(n) toevoegen.
Service en Onderhoud
Nieuw! Snel en gemakkelijk vanuit werkorder e-mails versturen
Vanaf deze versie is het mogelijk om vanuit de werkorders snel en gemakkelijk een mail te versturen. Dit is bijvoorbeeld handig voor planners die willen mailen dat de werkorder gereed is om op te halen.
Hiervoor is in de functie Werkorders (MWORDE) de actie E-mail versturen toegevoegd. Met een klik op deze actie opent een invulformulier waarin je de geadresseerde, de afzender, het onderwerp en de body-tekst van de e-mail kunt opgeven.
Voor de body-tekst kun je eventueel via de i-knop ook een standaard tekst selecteren. Deze kun je invoeren in de functie Standaardteksten (MABTXT).
Bij het opslaan wordt de e-mail naar de geadresseerde verstuurd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het standaard e-mailsjabloon van de omgeving, zoals dit in de functie E-mailsjablonen (MMAILS) is ingericht. Vanuit de order kun je via de nieuwe shortcut Verzonden e-mails de verstuurde berichten terugvinden.
Bij werkorders BTW op artikelen afwijkend bepalen
Bij facturatie van werkorders kunnen behalve uren en kostencomponenten, ook artikelen gefactureerd worden. De btw op uren en kostencomponent kan vrij worden gekozen per werkorder. De btw op artikelen wordt bepaald door de code die is vastgelegd in de stamgegevens van het artikel.
In sommige gevallen, zoals bij ’seagoing vessels’ moet van deze btw-code bij artikelen afgeweken kunnen worden. Hiervoor is in de functie Werkorders (MWORDE) het veld Geldt de btw-code voor alles inclusief artikelen toegevoegd (in het onderdeel Facturering). Dit veld wordt getoond als de module Logistiek in je omgeving is geactiveerd.
Is het veld niet aangevinkt, dan wordt er over de artikelen btw berekend volgens de btw-code die bij het artikel is vastgelegd.
Is het veld wel aangevinkt, dan wordt er over de artikelen btw berekend met de btw-code die bij de werkorder is ingevuld.
Urenregistratie
Namen acties aangepast in ‘Weekstaten’ en ‘Eigen weekstaten’
In de functies Weekstaten (MURREG) en Eigen Weekstaten (MUREIG) zijn de namen van een aantal acties aangepast, zodat voor een eindgebruiker duidelijker is wat er bedoeld wordt.
Gehele weekstaat kopiëren is aangepast naar Weekstaat kopiëren
Weekstaat wel/niet gereedmelden is aangepast naar Weekstaat wel/niet definitief maken