Frissen Groen Techniek verbetert continu met behulp van AllSolutions

Onze organisatie wil altijd vooruit, dus we blijven continu onze processen verfijnen en doorontwikkelen. Met AllSolutions kan dat, want zij staan ook nooit stil.
Richard Vaessen
Projectmanager

Uitdaging

Frissen Groep bestaat uit drie bedrijven, waaronder Frissen Groen Techniek en Frissen Intern Transport. Beide bedrijven verhuren, verkopen en onderhouden machines. Denk bij Frissen Intern Transport aan vorkheftrucks, magazijntrucks en magazijninrichting. En bij Frissen Groen Techniek aan machines voor tuin en park, industrie/grondverzet en reiniging. “Veel bedrijfsprocessen binnen Frissen waren op zekere hoogte al geautomatiseerd, voordat we in 2013 live gingen met AllSolutions”, vertelt Richard Vaessen, Projectmanager bij Frissen Groen Techniek. “Maar we maakten gebruik van een volledig maatwerksysteem. We hadden een privéprogrammeur en we moesten telkens afwachten of hij tijd had om veranderingen door te voeren of rapportages te maken. Bovendien gebruikten we op een zeker moment drie losse systemen naast elkaar. Eentje voor planning, een andere voor de werkplaats en nog een apart CRM. Dat was verre van gebruiksvriendelijk, dus besloten we dat te veranderen.”

Oplossing

Na een uitvoerige selectieprocedure kwam Frissen uit bij AllSolutions. “We hebben in onze organisatie te maken met veel processen, van langetermijnverhuur en verkoop tot voorraad- en financiële administratie”, legt Vaessen uit. “AllSolutions bood de mogelijkheid om al die processen te vangen in één systeem. Andere systemen waren beperkter. Daarnaast is AllSolutions webbased en dus overal toegankelijk. Dat vonden we belangrijk, omdat we onze monteurs steeds digitaler wilden laten werken. Die factoren gaven echt de doorslag bij onze keuze.”

Frissen en AllSolutions werkten nauw samen aan de implementatie. Vaessen: “Dat ging goed. Net als iedere organisatie die overstapt naar een allesomvattend ERP-systeem kwamen we onderweg wat hobbels tegen, maar die hebben we samen met AllSolutions overwonnen.” Daarbij was wederzijds vertrouwen erg belangrijk. “In het begin van zo’n implementatie heb je zelf nog te weinig kennis van het systeem. Dan is het cruciaal dat een consultant de processen binnen je organisatie begrijpt en die weet te vertalen naar een goede inrichting van AllSolutions. Op die manier hebben we de implementatie echt samen uitgevoerd en daar zijn we heel tevreden over.”

Resultaat

Inmiddels werkt Frissen al jaren met AllSolutions. “Onze data is nu volledig toegankelijk voor ons”, stelt Vaessen. “Daardoor hebben we al veel verbeteringen uitgevoerd, waaronder het optimaliseren van de verantwoording van logistieke transacties naar het buitenland. Voorheen kostte dat dagen werk, nu slechts een half uur. Ook hebben we een onderdelenwebshop ingericht. Die shop haalt alle data uit AllSolutions via de API, waardoor we slechts op één plek onze data hoeven te beheren. Bovendien hebben we nu meer, en vooral sneller, managementinformatie voor handen. Daardoor kan het management de organisatie veel beter aansturen dan in de oude situatie. Daarnaast verloopt de samenwerking met AllSolutions gewoon erg fijn: ze begrijpen ons en weten welke kant we op willen.”

Toekomst

Wat biedt de toekomst voor Frissen? “Onze organisatie wil altijd vooruit, dus we blijven continu onze processen verfijnen en doorontwikkelen”, vertelt Vaessen. “Zo willen we bijvoorbeeld het inkoopproces automatiseren, maar ook de verantwoording van logistieke transacties naar het buitenland nog verder verbeteren. Het ideaalbeeld is dat we alle processen vereenvoudigen en zoveel mogelijk handwerk eruit halen. En met AllSolutions kan dat, want zij staan ook nooit stil.”

Meer over AllSolutions

Ongeveer 200.000 gebruikers in ruim 35 landen vertrouwen dagelijks op de software van AllSolutions.